Дарницький бульвар, 8-В, прим 170, м. Київ, 02192, Україна
тел./ф. (044) 298-07-70, e-mail: office@vaks.org.ua

Всеукраїнська Асоціація

кредитних спілок

  •  

Кредитні спілки самостійно зможуть приймати рішення про тимчасове зупинення діяльності

Верховною Радою зареєстрований законопроєкт № 7465 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей діяльності фінансового сектору у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні» (далі - Законопроєкт), яким вносяться зміни до Закону України «Про кредитні спілки».

Законопроєктом пропонується надати спостережній раді кредитної спілки право протягом дії воєнного стану в Україні прийняти рішення щодо тимчасового зупинення діяльності кредитної спілки, що включатиме тимчасове зупинення нею здійснення низки заходів. Також Законопроєктом вирішується питання, яке підіймала ВАКС щодо продовження повноважень членів спостережної ради та членів ревізійної комісії під час воєнного стану. Законопроєктом передбачено, що у разі завершення строку повноважень членів спостережних рад та ревізійних комісій кредитних спілок до завершення чи скасування воєнного стану в Україні, повноваження таких членів спостережних рад та ревізійних комісій продовжуються в повному обсязі до дати проведення загальних зборів членів кредитних спілок у порядку, встановленому Законом «Про Кредитні спілки».

На нашу думку, дані зміни дозволять забезпечити ефективну роботу фінансового сектору в умовах воєнного стану. В пояснювальній записці до Законопроєкту зазначено наступне обґрунтування необхідності надання спостережній раді право тимчасово призупиняти діяльність кредитної спілки «У зв’язку із збройною агресією російської федерації в Україні спостерігається зростання кількості внутрішньо переміщених осіб, у тому числі виїзд громадян за кордон, проводиться загальна мобілізація військовозобов’язаних. Внаслідок перелічених обставин фінансовий ринок України, зокрема ринок кредитних спілок, зазнав значних потрясінь. Особливістю діяльності кредитних спілок (на відміну від інших фінансових установ) є наявність спільної ознаки для її членів, зокрема щодо їх територіальної приналежності (проживання в одному селі, селищі, місті, районі, області). Отже, надавати послуги в іншому місці або підтримувати свою ліквідність за рахунок проведення операцій в інших регіонах кредитні спілки не спроможні.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2120-IX позичальників у період дії воєнного, надзвичайного стану та у тридцятиденний строк після його припинення або скасування звільнено від відповідальності за прострочення строків погашення кредиту. Це негативно впливає на роботу кредитних спілок зі своїми членами в питанні врегулювання простроченої заборгованості.

Крім того, варто зазначити, що з початком війни знизилась активність подання звітності кредитними спілками. Так, за січень 2022 року, 145 кредитних спілок (із 205 кредитних спілок в реєстрі станом на 1 квітня 2022 року) подали звітність, а за лютий 2022 року – лише 114. Також за результатами проведеного в березні 2022 року опитування групи кредитних спілок відомо, що значна кількість кредитних спілок вже мають проблеми з поверненням заборгованості за кредитами. За березень 2022 року кредитні спілки недоотримали 33% грошових коштів від планових надходжень відповідно до укладених договорів. Низка кредитних спілок прогнозує, що в квітні 2022 року вони недоотримають 41% грошових коштів, і в наступні місяці цей відсоток зростатиме. Варто зазначити, що в кредитних спілках східного та південного регіонів України, які не взяли участі в опитуванні, ситуація може бути ще гіршою. Таким чином, кредитні спілки опинились в ситуації, коли надходжень від погашення кредитів недостатньо, а отже, виникають проблеми з підтримкою ліквідності. Водночас кредитні спілки намагаються акумулювати кошти, у зв’язку з чим зупинили кредитування, але частка прострочених кредитів у кредитному портфелі вже збільшилася до 33% (з 22% станом на 1 січня 2022 року). Також більшість кредитних спілок намагається реструктуризувати заборгованість та укласти додаткові угоди зі своїми членами, але в окремих з них, через військові дії або вимушене переселення, такі угоди укласти неможливо.

Вбачається, що вирішення порушеного питання можливе шляхом тимчасового зупинення діяльності кредитної спілки та відновлення діяльності після завершення або скасування дії воєнного стану в Україні і додаткового 4 перехідного періоду після його завершення чи скасування, необхідного для стабілізації стану кредитної спілки. При цьому, Закон України «Про кредитні спілки» не містить положень, які б надавали право кредитній спілці тимчасово зупиняти свою діяльність. Водночас, статтею 14 Закону надано право загальним зборам приймати рішення з будь-яких питань діяльності кредитної спілки. Однак, за нинішніх обставин, коли на території діяльності окремих кредитних спілок проводяться активні бойові дії та члени кредитної спілки залишають своє постійне місце проживання, проведення загальних зборів членів таких кредитних спілок є неможливим. Стаття 15 Закону України «Про кредитні спілки» надає спостережній раді кредитної спілки представляти інтереси її членів у період між загальними зборами та вирішувати питання відповідно до компетенції та інші питання діяльності кредитної спілки.

Маємо надію, що кредитним спілкам не доведеться у своїй діяльності скористатися нововведенням. Але краще нехай така можливість буде, аніж ні.

    

         

              
Авторизація


Думка експерта

2021 рік - 150-річчя від дня народження Лесі Українки



Споживачам — членам КС

Що таке кредитна спілка?

На яких принципах ґрунтується діяльність кредитної спілки?

Які нормативно-правові акти регулюють діяльність кредитних спілок?

Детальніше
 

                    
    Всі права захищено
2005-2010 © vaks.org.ua
designed by: maxprojects.net