01014, м. Київ, бул. Лесі Українки 29, оф. 42
тел.: (044) 285-60-17, 285-74-17, e-mail: office@vaks.org.ua

Всеукраїнська Асоціація

кредитних спілок

Про міжнародний досвід у захисті прав споживачів фінансових послуг говорили під час круглого столу

29 лютого Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики разом з Проектом USAID «Розвиток фінансового сектору» провів круглий стіл на тему «Захист прав споживачів фінансових послуг: міжнародний досвід».

У заході взяли участь понад 100 осіб, серед яких народні депутати України, представники усіх сегментів ринку фінансових послуг та міжнародні експерти. Зокрема, Юрій Полунєєв — народний депутат України, голова підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики; Дмитро Тевелєв, голова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; Сергій Бірюк, член Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг; Олександр Кучменко, радник прем’єр-міністра України з питань розвитку банківського і страхового сектору; Андрій Оленчик, заступник директора-розпорядника Фонду гарантування вкладів фізичних осіб; Анжела Пригожина, старший фінансовий спеціаліст Світового банку; Сара Вайнс, заступник директора Агентства США з міжнародного розвитку (USAID); Роберт Бонд, Керівник Проекту USAID «Розвиток фінансового сектору»; Майкл Чепмен, провідний експерт, відділ фінансової освіти та захисту прав споживачів, Підрозділ фінансових справ Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР); Катажина Сморавиньська, представник Офісу конкуренції та захисту споживачів (Польща) та інші.

Ринок кредитних спілок на круглому столі представляв голова правління Об’єднання кредитних спілок «Програма захисту вкладів» Іван Вишневський.

Під час круглого столу учасники заходу ознайомилися з міжнародним досвідом у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг. Крім цього, було обговорено основні напрями реформи в сфері захисту прав споживачів ринку фінансових послуг України.

Зокрема, Юрій Полунєєв зазначив, що сьогодні основною метою захисту прав споживачів ринку фінансових послуг є запровадження в Україні законодавства, яке б забезпечувало належний рівень захисту споживачів цього ринку та відповідало б останнім світовим тенденціям.

Сара Вайнс зазначила, що Світова фінансова криза 2008—2010 років виявила багато прогалин у функціонуванні ринку фінансових послуг, які, в свою чергу, не забезпечили належний рівень захисту споживачів цього ринку. Така ситуація склалась як у США так, відповідно, й в інших країнах.

Майкл Чепмен повідомив, що у Великобританії основним завдання законодавства, яке регулює захист прав споживачів, є надання споживачу повної, адекватної та зрозумілої інформації, на основні якої він зможе зрозуміти суть і вартість фінансової послуги. У той же час, законодавство та регулятор забезпечують справедливе ставлення кредиторів до споживача та встановлюють обмеження, що, в свою чергу, допомагають захистити позичальників від надмірних боргів, які вони не в змозі обслуговувати.

Катажина Сморавиньська зробила широкий огляд законодавства Польщі з захисту прав споживачів фінансових послуг і розповіла про діяльність Управління захисту конкуренції та споживачів.

Управління захисту конкуренції та споживачів здійснює нагляд за усіма суб’єктами господарювання, які надають багато послуг споживачу.

Управління не розглядає скарги споживачів в індивідуальному порядку. Воно обирає ті, що стосуються системних порушень або можуть призвести до серйозних наслідків на ринку фінансових послуг у майбутньому. Скаргами окремих громадян займаються омбудсмени.

У контексті захисту прав споживачів фінансових послуг Польщі Катажина Сморавиньська виокремила такі питання:

  • Законодавством Польщі визначена єдина форма подачі інформації про фінансову послугу, в якій кожна фінансова установа повинна поінформувати споживача, котрий хоче отримати кредит, про всі переваги та недоліки такої послуги. Таким чином, споживач за єдиною формою може порівняти пропозиції різних установ.
  • У Польщі є понад 400 омбудсменів, які займаються захистом прав споживачів фінансових послуг. Вартим уваги є те, що в Польща існує механізми захисту колективних прав споживачів від недобросовісних суб’єктів господарювання, які завдаються своїми діями шкоду інтересам великої кількості осіб. Такими діями вважається надання споживачам неточної, неправдивої чи неповної інформації або недобросовісна ринкова політика та недобросовісна конкуренція.
  • У 2011 році в Польщі застосовано понад 100 адміністративних штрафів до фінансових установ і зобов’язано фінансові установи змінити умови надання фінансових послуг. Наприклад, штраф в 100 тис. євро застосовано до банку, який не надавав вкладникам повної інформації про відсоткову ставку, 5 млн євро — за ненадання повної інформації про фінансову послугу.
  • Управління захисту конкуренції та споживачів веде реєстр неправомірних умов договорів про надання фінансових послуг. Управління проводить оцінку умов договорів, які є неправомірними або можуть ввести в оману споживача фінансових послуг. У випадку виявлення таких випадків, вони заносяться в реєстр, і з цього моменту іншим фінансовим установам забороняється використовувати такі формулювання в своїх договорах зі споживачами фінансових послуг.

Презентація Майка Чапмена ›››

Презентація USAID ›››

Презентація Офісу конкуренції та захисту споживачів (Польща) ›››

 


Постійна адреса новини на сайті ВАКС
http://vaks.org.ua/?id_news=531

 

                             

         
Авторизація


Думка експерта



Споживачам — членам КС

Що таке кредитна спілка?

На яких принципах ґрунтується діяльність кредитної спілки?

Які нормативно-правові акти регулюють діяльність кредитних спілок?

Детальніше
 

                    
    Всі права захищено
2005-2010 © vaks.org.ua
designed by: maxprojects.net