01014, м. Київ, бул. Лесі Українки 29, оф. 42
тел.: (044) 285-60-17, 285-74-17, e-mail: office@vaks.org.ua

Всеукраїнська Асоціація

кредитних спілок

У Верховній Раді України відбулись парламентські слухання «Про шляхи стабілізації банківської системи України»

У Верховній Раді України 18 лютого відбулись парламентські слухання «Про шляхи стабілізації банківської системи України».

Під час слухань, говорячи про банківську та фінансову систему в цілому, учасники обговорення надавали рекомендації щодо виходу з кризової ситуації, що склалась на банківському ринку, пропонували шляхи розв'язання проблем, які призводять до недовіри до фінансової системи.

Серед інших питань народний депутат М. Поляков (до недавнього — Голова Нацкомфінпослуг) виступив з доповіддю про стан ринку кредитних спілок, які є представниками національної фінансової системи і акцентують свою увагу на кредитуванні пересічних громадян, фермерів і сільгоспвиробників.

Зокрема, пан Поляков зазначив, що при обговоренні стану банківської системи України, слід звернути увагу на ринок кредитної кооперації, який є альтернативою споживчого кредитування та може стати ефективним механізмом фінансово-кредитної підтримки малого бізнесу та виробників сільськогосподарської продукції, адже наявність ефективних механізмів кредитування є однією з передумов виходу з кризового стану та подальшого розвитку національного виробника.

Безумовно, комерційні банки відіграють вирішальну роль у кредитуванні виробництва, але малі й тим більше мікропідприємства не мають можливості використовувати традиційну схему банківського кредитування через типові проблеми з відсутністю майнової застави, або занадто малі, щоб їх було вигідно кредитувати, або тільки-но виникли і ще не мають кредитної історії. Тому, зрозуміло, великого бажання надавати мікрокредити банки не мають.

Між тим, у ринка кредитної кооперації є низка переваг. По-перше, кредитна спілка на відміну від банка — структура досить відкрита й працює на громадських засадах. Кожен з членів спілки має цілком законні підстави контролювати діяльність об'єднання. По-друге, є нагода напрацювати позитивну кредитну історію поза банком. По-третє, якщо статут кредитної спілки ліберальний, позичку можна отримати навіть без застави.

Основна різниця між банками й кредитними спілками полягає в тому, що банки мають клієнтів і акціонерів, а клієнти КС є одночасно і клієнтами, і акціонерами. Кредитні спілки вийшли на фінринок пізніше і зі значно меншими обсягами. Не треба забувати, що крім залучення грошей, КС виконують ще й соціальну функцію.

Однак, кредитні спілки стикаються з системними проблемами, що накопичились протягом останнього десятиліття та потребують найскорішого вирішення. А саме:

1. Проблема підтримки адекватного рівня ліквідності.

2. Проблема належного корпоративного управління.

3. Проблема достатньої капіталізації та платоспроможності.

4. Проблема захисту прав членів кредитних спілок.

При цьому, ключова проблема - це відсутність механізму гарантування внесків (вкладів) фізичних осіб на депозитні рахунки кредитних спілок, що призвело до неповернення вкладів неплатоспроможними КС. За орієнтовними даними сума заборгованості неплатоспроможних кредитних спілок перед вкладниками, яка накопичилась з 2008 року, становить приблизно 1 млрд 400 млн грн, кількість вкладників проблемних кредитних спілок — приблизно 30 тисяч громадян. За результатами роботи Громадської приймальні при Нацкомфінпослуг станом на 31.01.2015 року зареєстровано близько 8 203 заяв, поданих для включення у список вкладників проблемних кредитних спілок. Загальна сума заборгованості за зазначеними заявами складає близько 232 млн гривень.

Зменшення довіри населення до банківської системи в зв'язку з регулярним введенням тимчасової адміністрації в комерційні банки, призвело до збільшення вкладів населення у кредитні спілки.

В умовах, коли 15 років не вносились зміни до закону про кредитні спілки та відсутності системи гарантування проблеми в діяльності кредитних спілок та неповернення вкладів, неминуче загостриться.

Зважаючи на те, що майже 70 % вкладників — це пенсіонери, така ситуація є соціально небезпечною та потребує невідкладного вирішення.

Пропонується наступний шлях вирішення проблеми, який може зробити Верховна Рада цього скликання, - це ухвалення в новій редакції Закон України «Про кредитні спілки», що діє з 2001 року.

Після впровадження норм законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування та розвитку національної системи кредитної кооперації» очікуються такі результати:

1. Створення механізму гарантування внесків (вкладів) фізичних осіб на депозитні рахунки кредитних спілок шляхом створення фонду гарантування (забезпечення) вкладів (внесків) на депозитні рахунки кредитних спілок, учасниками якого є кооперативні банки.

2. Створення кооперативного банку та механізму рефінансування кредитних спілок-учасників цього банку.

3. Акумулювання загальних коштів кредитних спілок-учасників кооперативного банку з метою підтримки їхньої ліквідності й інвестування вільних коштів кредитних спілок у більшу кількість фінансових інструментів (кредити юридичним особам, цільові проекти, цінні папери).

4. Створення умов доступного кредитування фермерських господарств, малих і середніх сільськогосподарських товаровиробників у тому числі через інструменти кооперативного банку.

5. Створення саморегулівної організації кредитних спілок з обов'язковим членством кредитних спілок та їх об'єднань для взаємного контролю та взаємної відповідальності кредитних спілок за свою діяльність через механізм СРО.

6. Зменшення навантаження в частині державного контролю для кредитних спілок, які не потребують ліцензування своєї діяльності.

7. Посилення прозорості діяльності й розкриття інформації кредитних спілок шляхом збору та висвітлення такої інформації СРО, що призведе до більшої обізнаності вкладників та членів кредитних спілок, зменшить рівень шахрайства кредитних спілок і «псевдо фінансових установ», збільшить довіру до ринку кредитної кооперації.

Висновок один: сектор небанкiвських фiнансових послуг в Україні ще недостатньо розвинений, хоча має величезний потенціал, який можна реалізувати й це може бути дієвий механізм, який зможе ефективно доповнювати банківську систему України.

За підсумками обговорень, Головуюча на пленарних слуханнях заступник Голови ВР пані Сироїд О. І. запропонувала всім учасникам свої пропозиції надати для опрацювання до комітету з питань фінансової політики і банківської діяльності.

 


Постійна адреса новини на сайті ВАКС 
http://vaks.org.ua/?id_news=1203

 

                             

         
Авторизація


Думка експерта



Споживачам — членам КС

Що таке кредитна спілка?

На яких принципах ґрунтується діяльність кредитної спілки?

Які нормативно-правові акти регулюють діяльність кредитних спілок?

Детальніше
 

                    
    Всі права захищено
2005-2010 © vaks.org.ua
designed by: maxprojects.net